torstai 20. marraskuuta 2014

Joulun sanomaa ikoneissa

Matteuksen ja Luukkaan jouluevankeliumeista tunnemme paitsi äidin ja lapsen myös kedolla olleet paimenet, enkelit, itämaan tietäjät, seimen jne. Varhainen kristillinen kuvataide nostaa esiin Betlehemin joulusta muitakin teemoja.

Pimeä kallioluola asetetaan ikoneissa joulun tapahtumien keskelle. Näin muodostuu tehokas ja vaikuttava kontrasti: valon lapsi syntyy pimeässä luolassa. Kuva kertoo miten taivaasta lankeaa kirkas säde pimeään luolaan. Voimme ajatella synnin pimentämää luolaa, johon loistaa totuuden aurinko (Matt 4:16) tai meripedon kitaa, joka nieli Joonan.

Esikuva voi löytyä myös kreikkalaisesta mytologiasta. Sen mukaan Zeus syntyi kallioluolassa Kreetalla eräänä pimeänä yönä. - Jeesuksen syntymäkirkko Betlehemissä, joka on vanhimpia kristillisiä basilikoja, on rakennettu erään 300-luvulla löytyneen luolan päälle. (Mainittu kirkko on liitetty Unescon maailmanperintölistalle).

Useissa jouluaiheisissa ikoneissa katsojan huomio kiinnittyy äidin ja lapsen etäiseen suhteeseen. Päähenkilöiltä näyttäisi puuttuvan henkilökohtainen kontakti ja hellyys. Muita kookkaampana kuvattu Maria näyttää lepäävän asennossa, joka palauttaa mieleen joenjumalat antiikin taiteessa. Maria usein kääntää päänsä pois lapsesta.

Tähän menettelyyn on kuitenkin teologinen perustansa. Kuvauksen kohteena ei niinkään ole äiti ja lapsi tai heidän suhteensa, vaan inkarnaation julistaminen: Jumalan Sana on tullut lihaksi, ottanut päälleen ihmisen, "orjan" muodon ja alentunut meidän kaltaiseksemme. Luola, seimi ja kapalot kuvaavat Jumalan alentumista, itsensä tyhjentämistä.

Luolan huippu osoittaa kohden keskipäivän aurinkoa. Vanha aurinko (Maria) kääntyy pois uuden auringon (Jeesuksen) tieltä. Säteet voi nähdä myös auringon säteinä eikä vain jumaluuden tai pyhyyden symboleina.

Kuvan yläosassa voi hahmottaa neljä kolmen ihmisen ryhmää. Näin on myös Leonardo da Vincin maalauksessa ”Viimeinen ehtoollinen”. Ajatus ehkä perustuu evankeliumeihin. Voidaan ajatella myös neljää vuodenaikaa.

Ylhäällä on kolme enkeliä, joista yksi on lähtenyt viemään ilosanomaa paimenille. Viisaat ja yksinkertaiset, itämaiden tietäjät ja paimenet ovat vastaanottamassa suurta sanomaa. He ylistävät inkarnaatiota.

Härkä ja aasi seimen äärellä ovat myös teologisesti vertauskuvallisia. "Härkä tuntee omistajansa ja aasi isäntänsä seimen, mutta Israel ei tunne, minun kansani ei tajua," lausui jo Jesaja 1:3. Härkä symboloi juutalaisuutta, joka on kahlinnut itsensä lainalaisuuden ikeeseen; aasi symboloi pakanuutta, jonka syntikuorma koostuu epäjumalanpalveluksesta. Vastasyntynyt Vapahtaja voi vapauttaa kummastakin taakasta. Niinpä härkä ja aasi katsovatkin Jeesus-lasta.

Matteus kertoo itämaiden tietäjistä (kuvassa vasemmalla sivulla), heidän johtotähdestään sekä lapselle antamistaan lahjoista. Kulta, suitsuke ja mirha (Jes 60:2,3,6) symboloivat Kristuksen kuninkuutta, jumaluutta ja uhrikuolemaa.

Paimenet näyttävät soittavan torvea tai huilua kuvan oikealla sivulla. Näin he yhtyvät enkelten välittämään ilosanomaan. Tähän iloon yhtyy koko luomakunta: kallionkielekkeiden viivarytmiikka, kukkapensaiden värivivahteet jne.

* * *
Kuvan alalaidassa Joosefin hankkimat kätilöt, Zelomi ja Salome, pesevät vastasyntynyttä lasta. He todistavat paitsi neitseellisestä syntymästä myös inkarnaatiosta. Jeesuksella oli paitsi jumalallinen luonto myös inhimillinen luonto.

Apokryfinen Jaakobin protoevankeliumi kertoo mielenkiintoisesta episodista:

"Ja hän [Zelomi?] sanoi hänelle: ’Salome, Salome, minulla on uusi näky kerrottavana sinulle! Neitsyt on synnyttänyt, jota hänen luontonsa ei sallisi.’ Ja Salome sanoi: ’Niin kuin Herra, minun Jumalani elää, jos en koettele ja todista hänen luontoaan, minä en usko, että neitsyt on synnyttänyt.’ [luku 20]
Ja kätilö meni sisään ja sanoi Marialle: ’Valmistaudu, sillä se kiista ei ole pieni, mikä on noussut sinuun liittyen.’ Ja Salome koetteli ja huusi ja sanoi: ’Voi minun pahuuttani ja epäuskoani, koska olen kiusannut elävää Jumalaa, ja katso, minun käteni irtoaa minusta tulessa!’"

Mikäli käännös on luotettava, on ilmeistä, että rangaistus johtui Salomen epäuskosta ja Jumalan koettelemisesta. On ilmeistä, että Salome rikkoi törmäilyllään lapsensynnyttäjän puhdistautumista koskevaa säädöstä:

"Herra sanoi Moosekselle: "Sano israelilaisille: Kun nainen on synnyttänyt pojan, hän on sen jälkeen 7 päivää epäpuhdas, samalla tavoin kuin kuukautisvuodon aikana. 8:ntena päivänä pojan esinahka on leikattava. Nainen pysyköön kotonaan vielä 33 päivää puhdistuakseen verenvuodosta. Hän ei saa koskea mihinkään, mikä on pyhää, eikä tulla pyhäkköön, ennen kuin hänen puhdistumisaikansa on kulunut umpeen. (Lev 12:1-4)

Poikalapsen tapauksessa äiti oli 7 päivää epäpuhdas, tyttölapsen kohdalla peräti 14 päivää. Salome ilmeisesti rikkoi tätä sääntöä ryntäämällä suin päin sisään. Mitä Salomen kädelle tapahtuikaan? Kun hän tunnustelee äitiä, kättä polttaa. Kun Salome kosketaa lasta, pitää häntä sylissään, käsi paranee.

* * *
Kuvan alalaidassa Joosefin kanssa keskustelee muuan arvoituksellinen henkilö. Kuka hän on? Useimmiten hän esiintyy vanhana paimenena, mutta joskus myös hännällä ja sarvilla varustettuna paholaisena. Joosef oli kieltämättä pulmallisessa tilanteessa ja pohti kuumeisesti kukahan on lapsen matkaansaattanut?

Tällä arvoituksellisella hahmolla on viitattu eri henkilöihin eri aikoina. Hänen puheensa saattaa Joosefin alakuloiseksi ja aprikoivaksi, ehkä herättää tämän mielessä jopa epäilyksiä. Joissakin ikoneissa paimen tarjoaa Joosefille katkennutta sauvaa. Tämä sisältää ajatuksen onko vastasyntynyt Iisain kannosta nouseva verso (Jes 11:1) vaiko vain tavallinen ihmislapsi. - Sekin on mahdollista, että Joosefilla on puhekumppani vain symmetrian vuoksi.

Kristuksen syntymä on innoittanut ikonimaalareita luomaan monipuolisen ja varsin johdonmukaisen aihekokonaisuuden, joka on kiteytynyt vuosisatojen kuluessa voimakkaaksi inkarnaation julistukseksi: sana tulee lihaksi ”tässä ja nyt”. Yliluonnolliset olennot ja koko luomakunta ylistävät Messiaan syntymää.

Kauko Puottula 2012

Jeesuksen syntymää kuvaavia ikoneja löytyy mm. täältä:

http://www.flickr.com/photos/jabez-/367102392/

http://www.flickr.com/photos/28433765@N07/7773321722/

http://www.flickr.com/photos/28433765@N07/7766720112/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti