Tähän tapaan ilkikurinen toimittaja Hannu Taanila asetteli toisinaan sanansa. Tällä hän viittasi evankeliumeissa kerrottuun tapaukseen, jossa opetuslasten oli määrä hankkia "menopeli" palmusunnuntain ajelua varten. Opetuslasten piti mennä läheiseen kylään ja tuoda sieltä aasintamma ja varsa. Lähes omin luvin.
Hiljattain minulla oli tilaisuus
kuunnella Daniel Brecheriä, messiaanista juutalaista. Hän toi
palmusunnuntain evankeliumitekstiin uusia, mielenkiintoisia
näkökulmia.
Daavid pakenee Absalomia
Kun Absalom kapinoi isäänsä
Daavidia vastaan, Daavid pakeni hovinsa kanssa Kidronin puron kautta
Öljymäelle (2 Sam 15), siis temppelistä itään. Aasitkin tulevat
kuvaan mukaan:
"Kun Daavid oli kulkenut mäen laelta vähän eteenpäin, häntä vastaan tuli Mefibosetin palvelija Siba mukanaan satuloitu aasipari. Aasien selkään oli kuormattu kaksisataa leipää, sata kakkua rusinoita, sata nippua muita hedelmiä ja viinileili. (2 Sam 16:1)
Sanonta aasinsillasta tulee tästä
Kidronin puron yli rakennetusta sillasta.
Daavid siis pakeni temppelin
itäportista eli Kultaisesta portista Öljymäelle, Messiaan piti
tehdä sama matka, mutta toisinpäin: Öljymäeltä temppelin
itäportille. Itäportti oli vain kuningasta varten ja oli avoinna
vain uudenkuunpäivänä sekä sapattisin (Hes 46:1). Näin ollen
tämä aasiajelu tapahtui sapattina. Temppelin itäportin käytöstä
kerrotaan:
"Mies vei minut sitten takaisin temppelin ulommalle portille, sille, joka on itään päin, mutta se oli suljettu. Herra sanoi minulle: "Tämä portti pysyy suljettuna. Sitä ei ole lupa avata, eikä kukaan saa kulkea siitä. Herra, Israelin Jumala, on tullut siitä temppeliin, ja siksi se pysyy suljettuna. Vain ruhtinas saa tulla porttirakennukseen. Koska hän on ruhtinas, hän saa nauttia uhriateriansa täällä. Hänen kuuluu tulla porttirakennukseen eteishallin kautta, ja pois hänen on mentävä samaa tietä."" (Hes 44:1-3)
Epäpuhdas aasi ja sen lunastaminen
Aasilla on tässä aivan erityinen
funktio. Eläimet jaettiin kahteen pääryhmään: puhtaisiin ja saastaisiin (Lev 11). Puhtaita olivat mm.: härkä, lammas, vuohi,
oinas ja kyyhkyset. Epäpuhtaat tai saastaiset eläimet eivät
saaneet edes tulla temppelialueelle. Saastaiset eläimet jaettiin
kahteen ryhmään: villieläimiin, kuten leijonat, koirat, villisiat
ja norsut, joita ei saanut edes koskettaa, sekä työ- ja
ratsueläimiin (hevoset, kamelit ja aasit), joiden lihaa ei saanut
syödä, mutta joita voitiin käyttää töissä temppelin
ulkopuolella.
Aasi muodostaa kuitenkin Mooseksen
laissa erikoistapauksen. Vaikka se oli epäpuhdas, eikä siis
kelvannut uhrattavaksi alttarilla, israelilaisia määrättiin
lunastamaan aasien esikoiset Jumalalta, samalla tavalla kuin ihmisten
esikoiset:
"Mutta jokaisen aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Sinun tulee myös lunastaa jokainen esikoispoika, joka sinulle syntyy." (Ex 13:13)
Varsin omituinen ja käsittämätön
määräys. Vai liittyisikö se Exodukseen, jolloin aasit kuljettivat
kansan pois Egyptistä? Sama määräys toistuu vielä Ex 34:20:ssa
sekä lisätään: "Älköön kukaan tulko eteeni tyhjin käsin."
Lunastus tapahtui aina Jumalan
kasvojen edessä, siis temppelissä. Mutta epäpuhdasta eläintä ei
saanut tuoda temppeliin. Määräys esikoisaasien lunastuksesta
annettiin jo Egyptissä, jolloin ei vielä ollut temppeliä. Niinpä
temppelin valmistumisen jälkeen määräystä ei voitu enää
noudattaa. Tämän vuoksi määräystä muutettiin ja esikoisaasit
lunastettiin rahalla, ja aasi jäi pääsääntöisesti papeille.
Erikoistapauksissa omistaja sai pitää aasinsa, kunhan luovutti sen
tarvittaessa papiston käyttöön mukisematta. Ilmeisesti Jeesus
viittasi tähän erikoistapaukseen, kun ohjeisti opetuslapsiaan:
"Herra tarvitsee niitä."
Sakarjan profetia
"Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla." (Sak 9:9 KR 1938)
Hevosella ratsastaminen merkitsee
yleensä sotaa. Salomon ajan jälkeen kukaan kuningas ei tiettävästi
ratsastanut aasilla. Perimmäinen ajatus tässä lienee se, että
Messias on kaikkien puhtaussääntöjen yläpuolella. Brechter
päättelee, että Jeesus istui aasin selässä koko sen päivän.
Aasin selässä istuen hän kaatoi rahanvaihtajien pöydät, paransi
sairaita ja opetti. Jos Jeesus olisi laskeutunut aasin selästä
alas, hänet olisi ehkä pidätetty sekä aasi teurastettu. Näin
tarkastellen kyseessä olisi tietoinen provokaatio. Näin ehkä
selittyy se miksi Jeesusta ei oitis pidätetty, kun hän tuli
temppelialueelle.
Kasvavan kuun aika
Kasvavan kuun aikana puhtauslakien
säännöt kiristyvät. Vasta täydenkuun aikana ne helpottuvat.
Niinpä Jeesuskin pidätettiin vasta pääsiäisaterian jälkeen,
siis täydenkuun aikana. Temppelialue piti puhdistaa keväällä
niisankuun 1:nä päivänä, viikko tämän jälkeen piti suorittaa
vielä uusi puhdistus, jolla varmistettiin aikaisempi puhdistus. Ja
Jeesus järjesti juuri tuolloin provokaationsa ja saastutti
temppelin!
Hesekiel kertoo pääsiäisjuhlaan
valmistautumisesta tähän tapaan:
Juutalaisten kalenterissa uusikuu syntyi silloin, kun kuunsirppi tuli illalla auringonlaskun jälkeen ensimmäisen kerran näkyviin. Nykyään uudenkuun katsotaan syntyvän silloin kun aurinko, kuu ja maa ovat linjassa keskenään, mutta tällöin kuuta ei vielä voida nähdä. Kyse on yhden tai kahden vuorokauden heitosta - tietenkin pilvisyydestä johtuen."Näin sanoo Herra Jumala: Ensimmäisen kuun [niisankuun] 1:nä päivänä teidän on tuotava virheetön sonni ja toimitettava temppelin puhdistusmenot. Papin tulee ottaa syntiuhrin verta ja sivellä sitä temppelin ovenpieliin, alttarin porrastuksen neljään kulmaan ja sisemmän esipihan portin pieliin. Tehkää samoin myös kuun 7:tenä päivänä niiden puolesta, jotka kenties ovat vahingossa tai tietämättään tehneet syntiä. Näin toimitetaan temppelin sovitusmenot." (Hes 45:18-20)
Vanhakuu näkyy aamulla ennen
auringonnousua viimeisen kerran. Sen jälkeen on kuutonta aikaa 3,5
vrk, pimeää ja vaarallista aikaa. Tilanne helpottuu kun uusikuu
taas tulee näkyviin 3,5 vrk:n kuluttua - tietenkin sääoloista
riippuen.
Uuden kuun havaitsemisesta kuluu 14
vrk täyteen kuuhun. Mm. niisankuun 14. päivä vietettiin
pääsiäistä. "Puolimatkan krouvin" muodostaa 7. päivä,
jolloin kuu on "puolikas".
Tämä aasiepisodi tapahtui juuri
niisankuun 7:ntenä päivänä. Jeesus siis ohjelmoi tulonsa
Jerusalemiin; eikä kulje tapahtumien virrassa ajopuuna. Jos tuota
episodia lukee tarkkaan eri evankeliumeista, voi päätellä, että
messiaanisen vastaanoton Jeesukselle järjestivät nimenomaan
galilealaiset pyhiinvaeltajat, eivät siis Jerusalemin asukkaat.
Malli tälle vastaanotolle löytyy VT:sta:
"Silloin päälliköt riisuivat heti viittansa ja panivat ne porraskivelle Jehun jalkojen alle. He puhalsivat torveen ja huusivat: "Jehu on kuningas!" (2 Kun 9:13)
Alkuseurakunta sanoutui irti puhtauslaeista
Tähän tapaan tarkastellen selittyy
varsin luontevasti monia askarruttanut asia, miksi Jeesukseen ei
käyty käsiksi välittömästi, vaan vasta pääsiäisaterian
jälkeen. Koska aasi oli saastainen, myös Jeesus oli saastainen.
Pidättäjätkin olisivat saastuneet. Sen sijaan avoimeksi jää
kysymys, istuiko Jeesus koko ajan aasin selässä liikkuessaan
temppelissä. Mitä aasin selkä ylipäätään kestää?
Tämä episodi antoi Pilatukselle
aiheen kirjoittaa tauluun, joka kiinnitettiin ristiin: "Jeesus
Nasaretilainen, juutalaisten kuningas." (Joh 19:19)
Puhtauslakien ymmärtäminen voi avata
evankeliumeista yllättäviä asioita. Apostolien tekojen mukaan
alkuseurakunta varsin varhaisessa vaiheessa irtaantui juutalaisista
puhtausmääräyksistä. Pietarille annettiin näky saastaisina
pidetyistä eläimistä, jotka julistettiin puhtaiksi näyssä (Apt10). Lähetystyö pakanain keskuudessa olisi tyrehtynyt alkuunsa, jos
puhtaussäännöistä olisi pidetty kiinni (Apt 15).
Jälkimietteitä
Tämäkin kertomus pistää pohtimaan
yhteiskunnallista ilmapiiriä Jerusalemissa ja sen ympäristössä
ajanlaskumme alussa. Ilmassa on ollut temppelikultin vastaista
mielialaa, muuallakin kuin Qumranissa. Vaikka eläinsuojelijoita ei
vielä ollut, niin ilmeisesti joissakin piireissä on pohdittu
sitäkin, onko tämä touhu enää nykypäivää. Vaatiiko Jumala
tosiaan meiltä tämmöistä? Mooseksen aikana elettiin
paimentolaisina, mutta se vaihe oli jo ohitettu.
Temppelihän oli ikään kuin suuri
teurastamo. Teurastusjätteitä ja verta oli kaikkialla. On
mahdollista, että Betesdan altaankin terveysvaikutukset perustuivat
uhrialttarin huuhteluvesiin (vrt Joh 5:4). Yhteiskuntakin ilmeisesti
oli kaupungistunut, ehkä uhrieläimiä, jotka olivat vaikeasti
hankittavia, jouduttiin tuomaan hyvinkin kaukaa. Ehkä jotkut tahot
ajattelivat viattomien eläinten uhraamista myös taloudellisena
tuhlauksena, joka ei erityisemmin nosta bkt:tä.
Kauko Puottula / Blogimetsä, item 1399
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti